19 Yöntemde Karbon Ayak İzi Nasıl Azaltılır

74
19 Yöntemde Karbon Ayak İzi Nasıl Azaltılır

19 Yöntemde Karbon Ayak İzi Nasıl Azaltılır?

Karbon ayak izi hakkında yapılan büyük toplantılar ve konferanslarda, insanların farkındalığını artırılırken doğal yaşamdan taviz vermeden iş yapmanın önemi vurgulanıyor. Çünkü sera gazı emisyonlarının yıllık artışı, dünyanın gidişatıyla ilgili durumun ciddiyetini fark etmemiz için bizleri uyarıyor.

Pek çok açıdan geç kalınmış da olsa, hem günümüz dünyasını hem de geleceğimizi güzelleştirmek için uygulanabilecek bazı yöntemler mevcuttur. Değişim kişinin kendinde başlayarak ilerleyeceğinden, bireysel karbon ayak izini düşürebilmeniz ve doğal kaynaklara saygılı yaklaşım sergileyebilmeniz için izlenebilecek 19 yöntemi listeledik.

Karbon salınımına doğrudan neden olan fosil yakıt tüketimi, günlük yaşamınızda en çok ulaşım alanında ortaya çıkmaktadır. Ulaşım alışkanlıklarınızı gözden geçirerek doğaya hayal dahi edemeyeceğiniz derecede katkı sağlayabilirsiniz.

1. Yürüyüş Yapın

Kişisel aracınızı veya toplu taşıma araçlarını kullanmak yerine, kişisel sağlığınızı korumak ve doğaya verdiğiniz zararı en aza indirgemek için yakın mesafeleri yürüyerek gidebilirsiniz.

2. Bisiklet Kullanın

Araba sürmeye başka bir alternatif olarak bisiklet kullanmak, yakıt tüketiminden kaynaklı karbon salınımını ciddi oranda azaltacak bir yöntem olacaktır.

3. Toplu Taşıma Araçlarına Binin

Ulaşmak istediğiniz yer yürüme mesafesinde değil veya bisiklet kullanımı için uygun değilse, bireysel aracınızdan ziyade toplu taşıma araçlarını tercih edebilirsiniz. Otobüs, dolmuş, metro veya metrobüs gibi araçları kullanarak kişi başına düşen karbon ayak izi miktarını büyük ölçüde azaltabilirsiniz.

4. Bireyse Aracınızda Birden Fazla Kişiyle Seyahat Edin

Toplu taşıma yerine bireysel araç kullanmanız gereken durumlarda, aracınızda yalnız seyahat etmekten kaçınabilirsiniz. Örneğin, yakınınızda oturan bir iş arkadaşınızla aynı aracı paylaşarak işe gidip gelerek minimum oranda enerji tüketimini destekleyebilirsiniz.

5. Uçak Seyahatlerinizi Azaltın

Gidilecek mesafe ve harcanacak yakıt miktarı göz önüne alındığında uçak, karbon ayak izi en büyük olan ulaşım aracı olmasıyla bilinmektedir. Avrupa ülkelerinin birçoğu, gelecek nesiller açısından ciddi tehdit oluşturan uçak yolculuklarını azaltmak için önlemler almaktadır.

Uluslararası ulaşımda uçak yerine treni teşvik eden ülkelerin karbon ayak izinde azalmalar olduğu görülmektedir. Siz de mümkün olduğunca uçak yolculuklarından kaçınarak doğaya borçlu olduğunuz bireysel katkıyı sağlayabilirsiniz.

6. Hibrit Araç Tercih Edin

Benzinli ve elektrikli motorlar arasındaki iletişimi otomatik kontrol edebilen hibrit araçlar, sürdürülebilir bir gelecek için oldukça yaygınlaşmaya başlamıştır. Fiyatlarının yüksek olması nedeniyle günümüzde az kişi tarafından kullanılıyor olsa da, fosil yakıt tüketerek çalışan araçlara kıyasla oldukça iyi bir alternatiftir.

Yakın gelecekte hibrit araç üretiminin ve talebin artması beklense de, maddi durumunuz elveriyorsa aracınızı şimdiden bir hibrit araç ile değiştirerek bireysel karbon ayak izinizi oldukça azaltabilirsiniz.

Karbon emisyonu doğrudan karbon salınımı ve dolaylı karbon salınımı olarak iki şekilde sınıflandırılmaktadır.

Dolaylı karbon salınımı; elektrik, soğutma ve ısıtma gibi aktiviteler için harcanan yakıtlardan yayılan sera gazları sonucu oluşmaktadır. Yani, enerji kullanımınızı dengeli ve verimli hale getirerek karbon ayak izinizi düşürebilirsiniz.

7. Evinizde Enerji Verimliliği Önlemleri Alın

Evinizde enerji verimliliği önlemleri alarak karbon ayak izinizi düşürmek istiyorsanız;

  • Kullanmadığınız cihazları kapatabilir,
  • Elektriği yalnızca gerekli durumlarda kullanabilir,
  • Elektrikli su ısıtıcılarının fişini kullanmadığınız durumlarda çekebilir,
  • Tasarruflu ampuller tercih edebilir,
  • Tamamı dolmadan çamaşır ve bulaşık makinenizi çalıştırmayabilirsiniz.

8. Temel Gereksinimlerinizi Karşılayacak Kadar Elektronik Ürün Kullanın

Günümüzde herkesin evinde en az bir akıllı telefon ve bilgisayar bulunmaktadır. Bunlara ek olarak; televizyon, kurutucu, ısıtıcı, saç şekillendirici, mutfak robotu, elektrik süpürgesi, ütü, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi…

Farklı ihtiyaçlarınız için kullandığınız elektronik ürünleri yalnızca temel gereksinimlerinizi karşılayacak kadar satın almak ve kullanmak karbon ayak izi nasıl azaltılır sorusunun yanıtı olacaktır.

9. Yeşil Enerji Tercih Edin

Fosil yakıta olan ihtiyacı azaltacak en iyi yöntemlerden biri yeşil enerji kullanımıdır. Bilinen diğer adıyla yenilenebilir enerji; güneş ışığı, yağmur, bitki, jeotermal enerji, gelgitler ve rüzgârdan elde edilmektedir.

Birçok Avrupa ülkesinde konutlarda güneş enerjisi sistemi kullanımı yaygınlaşmaya başlamıştır. Siz de binanıza güneş enerjisi sistemi kurdurarak veya güneş enerjisi kullanan konutlara yönelerek karbon ayak izi nasıl azaltılır konusunda büyük bir adım atabilirsiniz.

Besinlerin üretimi aşamasında doğaya belirli miktarlarda karbondioksit salınmaktadır. Enerji ve yakıt tüketimine ek olarak, beslenme alışkanlıklarınızı iyileştirerek de karbon ayak izinizi düşürebilirsiniz.

10. Et Tüketiminizi Azaltın

Hayvancılık üretim süreçlerinde kullanılan doğal kaynaklar ve enerji, ciddi miktarlarda karbon salınımına neden olmaktadır. Yapılan çalışmalar, kırmızı et tüketiminin bu salınımın nedenleri arasında başlarda yer aldığını göstermektedir.

Karbon ayak izi nasıl azaltılır? Beslenme takviminizdeki ton balığı, çiftlik somonu ve kırmızı et tüketimini azaltarak sebzeye daha fazla yönelebilirsiniz.

12. Yerli Gıda Satın Alın

Besinlerin uzun mesafelerden tedarik edilerek son tüketiciye ulaştırılması sırasında kullanılan enerji ve yakıt, karbon ayak izini artıran etkenlerdendir. Yerel gıda satın alarak gelecek nesillere katkı sağlayabilirsiniz.

12. Organik Gıda ile Beslenin

Yerli gıdaya ek olarak organik gıda tüketimi de enerji kazanımı sağlamaktadır. Çünkü organik gıdanın üretim ve ulaştırma süreçleri hormonlu gıdalarla kıyaslandığında daha az karbon ayak izi bırakır.

13. İhtiyacınızdan Fazla Gıda Tüketmeyin

Gıda atıklarının çürümesi, sera gazı emisyonunu artırmaktadır. Bu nedenle, tabağınıza yalnızca tüketebileceğiniz kadar yemek alarak bu duruma doğrudan katkı sağlayabilirsiniz.

14. Geri Dönüşümü Hayatınızın Bir Parçası Yapın

Geri dönüşüm bilincini hayatınızın bir parçası haline getirerek doğaya sürdürülebilir bir katkı sağlayabilirsiniz. Kâğıt, cam, şişe ve ambalaj atıklarınızı ayırarak üretimdeki verimliliği artırabilirsiniz. Bölgenizde geri dönüşüm kutusu bulunmuyorsa, ilçe belediyenizden talep edebilirsiniz.

15. Organik Atıklarınızı Gömün

Geri dönüşüm atıklarını ayırmanıza ek olarak, doğaya organik yollardan geri dönebilecek ve zarar vermeden çözünebilecek organik atıkları toprağa gömebilirsiniz.

16. Kullan At Kullanımından Kaçının

Eşyalarınızı mümkün olduğu kadar uzun süre kullanarak karbon ayak izinizi azaltabilirsiniz. Kullan at ürünleri satın almaktan uzak durarak tüketim alışkanlıklarınızı iyileştirmeniz mümkündür.

17. Yeşil Alanları Koruyun

Yeşil alanları koruyarak ve düzenli fidan bağışında bulunarak çevreyi geri kazanmaya yardımcı olabilirsiniz. Yeşil bitkiler karbondioksiti emer ve yaşamsal faaliyetler için gerekli oksijeni serbest bırakır. Genç bir ağaç, bir yılda ortalama 13 kilo karbondioksit emmektedir.

18. Çevrenizi Temiz Tutun

Temas ettiğiniz her yeri (sokak, cadde, sahil, deniz, şehir gibi ortak yaşam alanlarını) eviniz gibi temiz tutmaya çalışarak doğaya verdiğiniz zararı en aza indirgeyebilirsiniz.

19. Paydaşlarınızla Ortak Çalışma Yapın

Sürdürülebilir bir gelecek için, bireysel bilinçlenmeye ek olarak paydaşlarınızla ortak çalışmalar yürütebilirsiniz. Karbon ayak izi nasıl azaltılır konusundaki bilgilerinizi yayabilir, sizden daha büyük adımlar atabilecek kurumlarla çalışabilirsiniz.

 

Leave a reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Your Name:*

Your Website

Your Comment