Yeme Alışkanlıklarınız Doğrultusunda Kişisel Karbon Ayak İzi Hesaplama

76
Yeme Alışkanlıklarınız Doğrultusunda Kişisel Karbon Ayak İzi Hesaplama

Yeme Alışkanlıklarınız Doğrultusunda Kişisel Karbon Ayak İzi Hesaplama

Tükettiğiniz her gıdanın yalnızca kendi bedeninizde değil, tüm dünya üzerinde bir etkisi vardır. Yeme alışkanlıklarınız doğrultusunda kişisel karbon ayak izi hesaplama yapabilmeniz için gerekli verileri ve konuyla ilgili araştırmalara bu makalede değindik.

Oxford Üniversitesi ve İsviçre Tarım Araştırma Enstitüsü’nün birlikte yürüttüğü çalışmada çok tüketilen 40 gıdanın çevreye olan etkisi araştırılmıştır. Sonuçlar, gıdanın karbon ayak izini azaltmak için pek çok yeni uygulamanın yürürlüğe girmesinin önemini göstermektedir.

Rapora göre, dünya nüfusu sebze odaklı beslenmeye geçerse, tarım arazilerine olan ihtiyaç %76 oranında azaltılabilecektir. Böylece, denizler daha az kirlenirken, yağmur ormanlarını ve tarım arazilerinin doğaya yeniden kazandırılması mümkün olabilecektir. Dahası, soyu tükenmekte olan canlıların üremesi sağlanabilecek ve doğal ortamlarında yaşamlarını sağlıklı bir şekilde sürdürebilecektir.

Sizin de tahmin edebileceğiniz gibi tüm insanlığın beslenme alışkanlıklarını bir anda değiştirmek mümkün olmayacaktır. Daha gerçekçi bir senaryoda, tükettiğiniz et miktarını yarıya indirir, kullandığınız rafine yağ, alkol ve şeker gibi ürünleri %20 oranında azaltırsanız, dünyadaki herkes de bu yeni yaşam biçimini benimserse, tarım arazilerinin %43’ünden tasarruf edilebilecektir.

Araştırmanın bir diğer ilgi çekici sonucu ise hayvancılık sektöründeki diğer etkenler hesaplamaya dâhil edildiğinde üretim yollarına bağlı karbon ayak izi hesaplamasının değişkenlik gösterebiliyor olmasıdır. Örneğin, akıllı teknoloji kullanan üreticilerin bazıları çevreye çok zarar verirken bazıları daha az zarar veriyor.

Hayvanların bakım sürecinde meralarda tüketilen su, kapsanan arazi alanı, hayvanların beslendiği gıda üretiminde kullanılan enerji ve su, ineklerden çıkan yüksek oranda metan gazı gibi pek çok etken rakamların hesaplanmasında kullanılmaktadır. Bu durum dolayısıyla, teknolojik sistem kullanılan meraların karbon ayak izi daha düşük çıkmaktadır.

Araştırmacılar, üreticileri yüksek karbon salınımı yapan ve düşük karbon salınımı olarak ikiye ayırmaktadır. Ek olarak, üreticilerin karbon ayak izini azaltmak için kullanılabilecek en etkili yöntemin akıllı tarım ve teknoloji sistemlerinin kullanımından geçtiğini düşünüyorlar.

Et ve Peynir Tüketiminden Oluşan Kişisel Karbon Ayak İzi Hesaplama

Et ve peynir ürünlerinin üretiminde ortaya çıkan karbon emisyon miktarı, tüm tarım sektörünün %60’ını oluşturmaktadır. Yapılan sıralamada kuzu eti, peynir ve dana eti dünyaya en olumsuz etkisi olan 3 gıda arasında yerini almaktadır. Teneke ton balığı, çiftlik somonu en yüksek karbon salınımı yapan 7 ürün arasına girmektedir.

Öte yandan, yumurta karbon salınımı en düşük hayvansal gıda olarak belirlenmiştir. Çünkü yumurta son tüketiciye yakın lokasyonlardan gelmektedir. Diğer bir nedeni ise diğer hayvan yetiştiriciliklerine göre tavuk yetiştiriciliğinde daha az enerji harcanıyor olmasıdır.

Sürdürülebilir Süt Tüketimiyle Kişisel Karbon Ayak İzi Hesaplama

1 litre inek sütü üretiminde yaklaşık olarak 1.016 litre su kullanılırken, 1 litre badem sütü üretiminde yalnızca 384 litre su kullanılmaktadır. Ancak, sütün içinde kullanılan bademin de nereden geldiği konusu çok önemlidir. Eğer Türkiye’de yaşıyor ve Kaliforniya’dan gelen bademlerle üretilen, uzun yollardan son tüketiciye ulaşan süt alıyorsanız, en az inek sütü tüketiminizden kaynaklı sera gazı emisyonu kadar çevreye zarar verdiğinizi söyleyebiliriz.

Kişisel karbon ayak izi hesaplama sonrasında doğaya verdiğiniz zararı gıda tercihlerinizle azaltmaya karar verdiyseniz; tüketim tercihleri yaparken, tükettiğiniz gıdanın cinsinin yanı sıra nasıl üretildiğini ve üretim yerini de inceliyor olmanız gerekmektedir.

Yakın bir gelecekte, marketten satın aldığınız ürünlerin ambalajlarında yer alan besin değerleri etiketine ek olarak karbon ayak izi numarasının yer alacağı karbon etiketlerini de görmeniz oldukça olasıdır. O gün gelinceye kadar kişisel karbon ayak izi azaltmada hangi yöntemleri kullanabilirsiniz?

  • Yerel üretimi olan ürünleri tercih edebilirsiniz.
  • Et tüketiminizi olabildiğince azaltabilirsiniz.
  • Organik ürünler satın alabilirsiniz çünkü organik tarım geleneksel tarıma göre %30 daha az enerji gerektirmektedir.
  • Kendi gıdanızı kendiniz üretebilirsiniz. Balkonunuzda veya kendi bahçenizde yetiştirdiğiniz sebzeler, tükettiğiniz gıdaların oluşturduğu kişisel karbon ayak izinizi sıfırlamasa da büyük oranda azaltmaya yardımcı olacaktır.
Leave a reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Your Name:*

Your Website

Your Comment